Tilaa itsellesi tai lahjaksi!

THT ry:n kotisivut löytyvät osoitteesta

Mainoksia

Haluatko mainoksesi tähän? Ota yhteyttä JLIB_HTML_CLOAKING . Mainoksen verkkolehdestämme ovat jo ostaneet:

Suomen poliisihallinnon henkilöstö SPH ry.Kuudes maku

Laura Ashley.Numoa Oy

Kotisivut Aasa Studiolta.Perussuomalaist

Nauti auringosta!

Kesällä kun aurinko on lähinnä maan pintaa n. 60% auringon energiasta tulee pinnalle lämpönä, 35% valona ja 5% UV-säteilynä.  UV-säteily jaetaan aallonpituuden mukaan A-, B- ja C-ryhmiin.  UVB-säteily synnyttää pigmenttiä ja kevätaurinko aiheuttaakin vanhan pigmentin herättelyä.  UVC-säteily on se, mitä eniten pelätään, mutta normaalisti ilmakehän otsonikerros suodattaa kaiken UVC- säteilyn.

Aurinko on tärkeä D- vitamiinin lähde.  Jo 10-20 minuuttia auringossa oleskelua päivittäin riittää käynnistämään D- vitamiinin tuotannon iholla.  Pilvisyys, vaatetus ja ikä vaikuttavat kuitenkin asiaan.  Suomessa auringonvaloa on riittävästi toukokuusta lokakuuhun.

 

Näin kevättalvella aletaan ihmisiä jo hyvissä ajoin muistuttaa auringon vaaroista.  Ihosyövällä pelottelu on viety niin pitkälle, että osa ihmisistä ei uskalla enää olla auringossa lainkaan.  Uusimmat tutkimukset osoittavat kuitenkin, ettei auringonvalo aiheuta ihosyöpää vaan vähentää sairastumisriskiä.  Brittiläinen British journal of dermatology on julkaissut tutkimuksen melanoma epidemic: a midsummer night's dream. Se osoittaa, että melanooman lisääntyminen on tilastollinen harha.  Syynä saattaa olla muutos diagnoositavoissa ja aivan tavalliset hyvälaatuiset kasvaimet on diagnosoitu melanoomaksi.  Tutkijoiden mukaan liiallinen auringonvalo ei aiheuta melanoomaa ja he ehdottavatkin lisätutkimuksia siitä, mikä sen todellisuudessa aiheuttaa.

On myös useita aiempia tutkimuksia, joiden mukaan auringonvalo vähentää sairastumista.  Medical hypotesic julkaisi tutkimuksen, joka osoittaa, että sisätyöntekijät altistuvat ikkunoiden läpi valolle ja vain UVA- säteilylle.  UVB- säteily puuttuu ja näin heillä on alhaiset D- vitamiiniarvot.  Saman vahvistaa lääkärilehti The lancent.

American journal of epidemiology julkaisi kanadalaisten tutkijoiden tutkimuksen, jossa todetaan, että runsas aurinkoaltistus liittyy selvästi pienempään rintasyöpäriskiin.  Verrattuna alle 6 tuntia viikossa auringossa viettäneisiin yli 21 tuntia aurinkoa viikottain saaneiden sairastumisriski oli puolet pienempi.  Myös arvostettu brittitutkija Veronique Bataille on todennut, että ihmisiä on täysin turhaan peloteltu auringonoton vaaroista.  Auringon vältteleminen on itseasiassa suoranainen terveysriski.  Myös Harvardin yliopiston syövänehkäisyn professorin mukaan " varjossa eläminen" voi olla 30 kertaa suurempi syöpäriski kuin UV- säteilylle altistuminen.

Nauttikaa siis auringosta.  Jos kuitenkin iho punoittaa ei kannata mennä aurinkoon, koska kyseessä on lievä palovamma.